lördag 28 december 2013

Ledaren

Hästar är ju ett flockdjur som alla vet. Att fly finns i deras natur. Hästen behöver en bra och tydlig ledare som visar dom att allt inte är farligt. Jag tror jag är en väldigt snäll ledare, vilket kanske är negativt. Visst säger jag till om Mac inte gör något jag inte vill och oftast lyssnar han. I ridningen är jag väldigt snäll, jag är väldigt mjuk i handen (har jag fått höra) och säger väldigt sällan ifrån tillräckligt när hästen inte gör som jag vill. När ägaren till Mac gav mig lite lektioner i början sa hon till mig att jag måste vara hårdare, lyssnar han inte måste jag visa att det inte är okey.

Jag har jätte mycket och lära, en av anledningarna till varför ridsporten är så faccinerande. Du är aldrig fullärd, till och med när du hållet på med hästar i 50 år lär du dig saker.

Anser du dig som en bra ledare till din häst?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar