måndag 10 februari 2014

Priset på hästarna har visst betydelse!

Detta har jag tänkt på så många gånger och vissa håller med mig och vissa inte. Jag tror att ryttarens framgång dels beror på hästen. Köper du en häst för exempel 300 000 kr självklart kommer du ha lättare att klättra bland klasserna än om du köper en häst för 50 000 kr.

Jag vill inte nämna några namn men jag känner en som klättrar i klasserna och vinner många tävlingar men detta beror på att hon har en häst som kostar multum. Självklart hade jag också velat ha en häst för 300 000 kr och börjat tävla, för ja, jag tror faktiskt att hade jag tittat en trygg häst så hade även jag som aldrig tävlat innan kunnat tävla och klättra i klasserna.

Visst en liten del kanske hänger på ryttaren men har du en "skogsmulle" som aldrig tävlat och en tävlingshäst som har avlats fram för dressyr eller hoppning klart som f*n att det blir enklare men den hästen som har avlats fram för att göra detta.

Sedan finns det alltid undantag! En annan kompis till mig köpte sin häst för 15 000 kr och tävlar idag hoppning på 1 m. Hästen är bara 5 år så vart detta slutar vet man inte!

Skulle du vilja ha en häst för flera hundra tusen eller skulle du vilja köpa en billigare häst? 

Även om denna häst aldrig kommer gå några högre klasser är jag väldigt glad för att han är en del av mitt liv <3

1 kommentar:

  1. Jag är inte jätteintresserad av att tävla - visst, det skulle vara kul, men det är inget jag brinner för. Jag brinner för hästar! Oftast är hästarna i 300-tusentalsklassen och uppåt fina, ja, men det är inte många som faktiskt får vara hästar.. alltså, de kanske har blivit inridna jättetidigt, tvingade till att prestera, inte fått gå ute i hagen och busa som unghästar borde få osv... därför föredrar jag faktiskt de lite billigare hästarna. För det finns så mycket mer hästar kan ge, än just prisrosetter, enligt mig. :)

    SvaraRadera