söndag 23 februari 2014

Söndag- Paddock

När jag kom ut till stallet idag var hästarna på hugget. Alla 3 galopperade runt, stegrade och var allmänt på hugget. Synd att jag inte hann filma för det såg så himla roligt ut! :)

Idag regnade det inte för en gång skull och eftersom paddocken fortfarande ser jätte fin ut (hoppas den håller sig så) bestämde jag mig för att rida där. Först hade jag tänkt rida ut men eftersom det blåste ännu mer idag höll jag mig på hemmaplan.

Började värma upp i skritt och red på mycket volter samt serpentiner för att få han mjuk. Började sedan trava lite och försökte få han att söka sig nedåt. Ena arvet skötte han sig jätte bra medan i andra inte alls. Han känns stel som en pinne i det varvet och springer med huvudet upp hela tiden. Känns som jag behöver några tips för att få han att söka sig nedåt i det varvet med. Efter att ha ridit i 45 min bestämde jag mig för att det räckte. Han skötte sig helt okey det sista i båda varven och då var det ingen idé att fortsätta.


1 kommentar:

  1. Kul när hästarna är pigga och alerta!:))
    Hästarna har alltid en svagare sida och ibland märks det tydligare! Ravians tex har mycket svårare för att ställa sig och jobba i höger varv och vill gärna springa undan arbete så jag får jobba jätte mycket för att få honom liksidig. Ska försöka lägga upp lite tips på bloggen allt eftersom. Men två stärkande övningar är öppnor/sluter och skänkelvikning. I det varvet som han är stel kan du även jobba med att rida honom utåtställd på volt, kanske inte hela tiden men 1/3 och sen låt honom gå rakställd eller lätt inåtställd och gör sen om samma procedur. Men det kan även med fördel göras i det lätta varvet också så han får känna att det är lite lätt och roligt också! hoppas det var till någon hjälp:)

    SvaraRadera